In mijn 35 jaar werkervaring heb ik heel vaak gezien hoe weinig onderscheid er wordt gemaakt tussen management and leadership. Het resultaat hiervan zijn ontevreden werknemers met minder productiviteit. Ook binnen bijvoorbeeld managementteams leidt dit tot inefficiëntie.
Onderstaande afbeelding laat zien hoe ik er naar kijk.
Een leider zou als doel moeten hebben meer leiders te creëren.
Een manager zou als doel moeten hebben, zich overbodig maken.
Voor mij zijn dit 2 compleet andere werelden met ook totaal andere vaardigheden. Zolang onze managers dit niet gaan zien, zullen de jongeren van nu en straks, zich hier niet thuis voelen en vertrekken. Waarom doen de huidige werknemers dit niet meer? Omdat zij loyaliteit, in hun kindertijd ingeramd door hun omgeving, belangrijker vinden dan hun eigen welzijn.
Als manager dien je inzicht te hebben, gezond boerenverstand, projectmatig en analytisch te zijn en voortdurend continuous improvement in gedachte te hebben door ook de oorzaak van het probleem te achterhalen.
Als leider dien je jezelf te ontwikkelen, leren dat iedereen op zijn eigen unieke en perfecte manier naar de wereld kijkt, vertrouwen uit te stralen naar jouw mensen en ze ook met hart en ziel willen helpen.
In andere artikels zal ik nog meer in detail ingaan op deze onderwerpen.
Het is mijn hartewens om dit tij te keren. Managers te ondersteunen die nu ook al aanvoelen dat er iets mist. In het slechtste geval worden we er allemaal beter van, zowel de managers als de werknemers.
Als ik je ergens mee kan helpen, aarzel dan niet om mij te contacteren.
Met intense groet, Jo